torsdag den 18. juni 2009

Sommerens første myg og uniformerede turister

Skyfri himmel. Og vindstille. Sommerens første myg jager mine håndrygge. Jeg prøver ikke at lade mig mærke med det; vi har en lang sommer i vente sammen, myggene og mig. Sneen er væk nu, og også det vand, sneen efterlod. Vinterstøvlerne er blevet hjemme sammen med jakken. Liggende på en bænk nyder jeg solen og betragter livet i havnen.

Nede i havnen ligger bådene nu i nydelige rækker langs bådebroerne, som er blevet lagt ud i løbet af de sidste par uger. Kun enkelte driver endnu rundt i det åbne vand. Ud og ind af havnen tøffer bådene af sted; fangere er på vej til og fra deres arbejdsplads, havet.

Et par fangere passerer min bænk på vej til havnen; de har geværtasker på slæb; det er sælerne, der står for skud. Andre går fra havnen bærende på dagens fangst: Ammassætter, som bæres hjem i gennemsigtige plasticsække. De er at finde i bugterne i tykke stimer i disse tider, ammasætterne; de er søgt ind mod land for at gyde. Forsøget på at formere sig bliver deres død; for mennesker og for hunde står der for tiden ammassætter på menuen.

Noget fremmed fanger mit blik: På kajen på modsatte side af havnen står en stor samling af mennesker, alle klædt i ens blå og røde jakker. Turister, forklarer Jakob, der er stødt ind i dem nede i byen. Krydstogtskibet, de er kommet med, holder parkeret ved indsejlingen til havnen; det er for stort til at sejle ind. I små hold fragtes de uniformerede turister ud til skibet i båd. Side om side med fangere på vej på arbejde forsvinder de ud af havnen.

Myggene løber af med sejren. Jeg må give fortabt; det klør. Sommerens første myg og sommerens første uniformerede turister er kommet til byen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar